Contact

Tel:+361 291 1085

Fax:+361 291 1085

AFS:LHBPYNYN

Email:ais@hungarocontrol.hu

URL:www.hungarocontrol.hu

HungaroControl Pte. Ltd. Co.
Hungarian Air Navigation Services
Aeronautical Information Service
H-1675 Budapest, POB 80

AIC for HUNGARY

HungaroControl

AIC

A 002/2004

Effective from 01 JUN 2004

Published on 01 JUN 2004

 — ICAO 24-BIT AIRCRAFT ADDRESSES AND AIRCRAFT IDENTIFICATION REPORTING

ICAO 24-BIT-ES LÉGIJÁRM CÍM ÉS A LÉGIJÁRM AZONOSÍTÓ JELENTÉSE

ICAO 24-BIT AIRCRAFT ADDRESSES AND AIRCRAFT IDENTIFICATION REPORTING

1. BEVEZETÉS

1. INTRODUCTION

1.1 Az S módú SSR-t alkalmazó Légiforgalmi Szolgálatok, kezdetben az európai légtér központi részében, az egyedi ICAO 24-bites légijárm címre fognak támaszkodni az egyedi légijármvek szelektív lekérdezése során. A 24 bites légijárm cím lényeges eleme a fedélzeti összeütközést megakadályozó rendszernek, ACAS II.-nek is. Ezen kívül, az S módú légtér-ellenrzés szükségessé teszi, hogy a légijárm azonosító jelentése, az S módú fedélzeti berendezésekkel kapcsolatos követelményeket ismertet korábbi körlevelek szerint történjen.

1.1 The provision of air traffic services (ATS) using SSR Mode S, initially in a central area of European airspace, will rely on a unique ICAO 24-bit aircraft address for selective interrogation of individual aircraft. The 24-bit aircraft address is also an essential element of the airborne collision and avoidance system, ACAS II. In addition, Mode S surveillance requires the reporting of aircraft identification as stated in previous circulars concerning Mode S airborne equipment requirements.

1.2 A légijárm cím az ICAO által a lajstromozó államok vagy közös lajstromozó hatóságok számára kijelölt 16 777 214, 24 bites légijárm cím közül az az egy, melyet az ICAO Annex 10, III. Kötet, I. Rész, 9. Fejezet Melléklete szerint számára kiosztottak.

1.2 The aircraft address shall be one of 16 777 214 twenty-four-bit aircraft addresses allocated by ICAO to the State of Registry or common mark registering authority and assigned as prescribed in the Appendix to Chapter 9, Part I, Volume III, ICAO Annex 10.

1.3 A nemzetközi polgári légiforgalomban résztvev, S móddal felszerelt összes légijár-mnek rendelkeznie kell, az ICAO Annex 10, IV. Kötet, 2 Fejezet 2.1.5.2. pontjának megfelel légijárm azonosító képességgel.

1.3 All Mode S equipped aircraft engaged in international civil aviation are required to have an aircraft identification feature as prescribed in ICAO Annex 10, Volume IV, Chapter 2, 2.1.5.2.

1.4 Jelen körlevél útmutatóul szolgál a 24 bites légijárm cím és a légijárm azonosító jelentése közötti összefüggés megértésének biztosítására, az alap és tovább fejlesztett S módú légtér-ellenrzés szerinti mködés bevezetéséhez. Különösképpen az alábbiak tekintetében:

1.4 This circular provides guidance to ensure consistency regarding 24-bit aircraft addresses and the reporting of aircraft identification relevant to the operational introduction of Mode S Elementary and Enhanced Surveillance. In particular:

Az ICAO 24 bites légijárm címek kiosztására vonatkozó világméret tervnek való megfelelés.

A légijárm azonosító hajózó személyzet általi helyes beállítása.

Adherence to the world-wide scheme for assignment of ICAO 24-bit Aircraft Addresses.

Correct setting of Aircraft Identification by flight crew.

2. ICAO 24 BIT-ES LÉGIJÁRM CÍM

2. THE ICAO 24-BIT AIRCRAFT ADDRESS

2.1 Elfordulhatnak esetek, amikor egy egyedi légijárm helytelen 24 bit-es légijárm címet kap az installálás/beállítás alkalmával. Ez nem csak az S módú transzponder els telepítésekor fordulhat el, hanem az S módú berendezés jelentsebb módosításainál is, valamint a laj-stromozó állam változásakor. A helytelen instal-lálás, mint például a címzés összes karakte-reinek nullára állítása vagy véletlenszer dupli-kálása súlyos veszélyt jelenthet a repülésbizton-ságra. Nevezetesen, a fedélzeti összeütközést megakadályozó rendszer, ACAS II. azon felte-vés mentén mködik, hogy légijármvenként csak egy egyedi 24 bites légijárm cím létezik. Az ACAS II teljesítménye nagy mértékben csökkenhet és néhány esetben mködéskép-telenné is válhat, ha egy légijármnek helytelen vagy duplikált címet jelöltek ki.

2.1 Instances occur of incorrect 24-bit aircraft addresses being installed/hard-wired on individual aircraft. This has happened not only on first installation of a Mode S transponder but also when a major modification has been made to the Mode S equipment, and following a change of State of Registration. Incorrect installation, such as setting the address to all zeros, or, inadvertent duplication of an address can pose a severe risk to flight safety. In particular, the airborne collision avoidance system, ACAS II, performs on the assumption that only a single, unique 24-bit aircraft address per airframe exists. The performance of ACAS II can be seriously degraded and in some instances disabled if an incorrect or duplicate address is installed on an aircraft.

2.2 A helytelen vagy duplikált 24 bites légijárm cím az S módú SSR-en alapúló légtérellenrzés hatékonyságát is ronthatja.

2.2 Incorrect or duplicated 24-bit aircraft addresses will also undermine the effectiveness of surveillance services based on SSR Mode S.

2.3 Elengedhetetlen, hogy a légijárm üzemel-tetk betartsák a Polgári Légiközlekedési Ható-ság légijárm címre vonatkozó kiosztási eljárá-sait, amihez a cím blokkokat az ICAO jelölte ki.

2.3 It is essential that aircraft operators comply with the aircraft address assignment procedures of Civil Aviation Authority to which blocks of addresses have been allocated by ICAO.

2.4 A nemzetközi cím kiosztási tervet úgy alakították ki, hogy egy idben, egy címet, egynél több légijármnek ne lehessen kiosztani. Egy légijármnek csak egy cím osztható ki és az csak kivételes körülmények között az illetékes állami szabályozó hatóság jóváhagyásával változtatható meg.

2.4 The world-wide addressing scheme has been designed so that, at any one time, no address is assigned to more than one aircraft. Only one address can be assigned to an aircraft and it cannot be changed except under exceptional circumstances authorised by the State regulatory authority concerned.

2.5 Abban az esetben, ha egy légijárm lajstromozó állama megváltozik, az elzleg kiosztott cím hatályát veszti és az új lajstromozó hatóság új címet jelöl ki.

2.5 When an aircraft changes its State of Registry, the previously assigned address is to be relinquished and a new address assigned by the new registering authority

2.6 Fontos, hogy a légijárm címet rendszeresen földi ellenrzéssel vizsgálni kell.. Ilyen ellenrzéseket kell elvégezni a nagyobb karbantartások után, valamint a légijárm regisztrációjának a változásakor, annak bizto-sítására, hogy az újonnan kiadott cím beállítása megfelel legyen.

2.6 It is essential that the aircraft address is periodically verified using ramp tests. Such checks must also be conducted when a major maintenance check has taken place and when the aircraft has changed registration, to ensure that a newly assigned address has been properly set.

3. A LÉGIJÁRM AZONOSÍTÓ HELYES BEÁLLÍTÁSA

3. CORRECT SETTING OF AIRCRAFT IDENTIFICATION

3.1 Az S módú transzponderrel felszerelt légijármveknek, a fedélzeti berendezésekre vonatkozó európai követelményeknek történ megfelelés végett, légijárm azonosító képes-séggel kell rendelkezniük. Az ATM számára, a légijárm azonosító helyes beállítása elenged-hetetlen, a repülési terv adatok és radar útirányok helyes összekapcsolódásához.

3.1 To comply with European airborne equipment requirements, Mode S transponder equipped aircraft must incorporate an Aircraft Identification Feature. Correct setting of aircraft identification is essential for the correlation of radar tracks with flight plan data in the ATM and Airport Operator ground systems.

Az S módú SSR-t alkalmazó els próba mködések azt mutatták, hogy több légijárm továbbít helytelen légijárm azonosítót pl. BC_1234-et ABC1234 helyett. A légijárm azonosítók ilyen jelleg helytelen beállítása meg-akadályozza a repülési terv automatikus kor-relációját, ennek állandósulása pedig nagy mér-tékben csökkenti az S mód hatékonyságát, SSR kódok hiányának megszüntetése tekintetében.

Initial operational trials using SSR Mode S have shown that many aircraft are transmitting incorrect aircraft identification, e.g. BC_1234 instead of ABC1234. Such erroneous settings of aircraft identification prohibit automatic flight plan correlation and, if perpetuated, will severely limit the effectiveness of Mode S to relieve the shortage of SSR codes.

3.2 Az ICAO Doc 8168 PANS-OPS I. Kötet, VIII. Rész, 1.3 pontjának megfelelen, az S móddal felszerelt és légijárm azonosító képességgel bíró légijárm azonosítóját, a személyzetnek a transzponderen kell beállítania. A beállítás meg kell, hogy feleljen az ICAO Repülési terv 7. rovatában meghatározott légijárm azonosító-nak vagy repülési terv hiányában a légijárm lajstromjelének.

3.2 In accordance with ICAO Doc 8168 [PANS-OPS] Vol. I, Part VIII, 1.3, flight crew of aircraft equipped with Mode S having an aircraft identification feature shall set the aircraft identification in the transponder. This setting shall correspond to the aircraft identification specified in item 7 of the ICAO flight plan, or, if no flight plan has been filed, the aircraft registration.

3.3 A 7 karakternél nem hosszabb légijárm azonosítót, a repülési terv 7. rovatába kell beírni, és a fedélzeten az alábbiak szerint kell beállítani:

3.3 Aircraft Identification, not exceeding 7 characters is to be entered in item 7 of the flight plan and set in the aircraft as follows:

Vagy,

a) A légijármvet üzemeltet társaság ICAO három bets jelölése, melyet a repülés azonosítója követ (pl. KLM511, BAW213, JTR25), amikor:

a rádiótávbeszéléskor használt hívójel az üzemeltet társaságnak kiosztott ICAO távbeszél jelölésbl áll, melyet a repülés azonosítója követ (pl. KLM 511, SPEEDBIRD 213, HERBIE 25).

Vagy,

b) A légijárm lajstromjele (pl. EIAKO, 4XBCD, OOTEK), amikor:

a rádiótávbeszéléskor használt hívójel csak a lajstromjelbl áll (pl. EIAKO), vagy az üzemeltet társaságnak kiosztott ICAO távbeszél jelölésbl (pl. SVENAIR EIAKO),

2) a légijárm nincs rádióval felszerelve.

Megjegyzés 1: Ha a légijárm azonosító kevesebb, mint 7 karakterbl áll, azt nem kell nulla, gondolatjel vagy szóköz jelekkel kiegészíteni.

Megjegyzés 2: Az ICAO Doc 4444 [PANS-ATM] 2. Mellékletében hivatkozott, légijárm üzemeltet szervezetek ICAO azonosítóját és távbeszél azonosítóját az ICAO Doc. 8585 tartalmazza.

Either,

The ICAO three-letter designator for the aircraft operating agency followed by the flight identification (e.g. KLM511, BAW213, JTR25), when:

in radiotelephony the call sign used consists of the ICAO telephony designator for the operating agency followed by the flight identification (e.g. KLM 511, SPEEDBIRD 213, HERBIE 25).

Or,

The registration marking of the aircraft (e.g. EIAKO, 4XBCD, OOTEK), when:

1) in radiotelephony the call sign used consists of the registration marking alone (e.g. EIAKO), or preceded by the ICAO telephony designator for the operating agency (e.g. SVENAIR EIAKO),

2) the aircraft is not equipped with radio.

Note 1 No zeros, dashes or spaces are to be added when the Aircraft Identification consists of less than 7 characters.

Note 2 Appendix 2 to ICAO Doc 4444 [PANS-ATM], refers. ICAO designators and telephony designators for aircraft operating agencies are contained in ICAO Doc 8585.

4. TOVÁBBI TÁJÉKOZTATÁS

4. FURTHER INFORMATION

További tájékoztatás vagy útmutató igényelhet:

Polgári Légiközlekedési Hatóság H-1675 Budapest Pf. 41.

Further information or guidance may be obtained from:Civil Aviation Authority

H-1675 Budapest P.O.Box 41.

Tóth András József(mszaki felügyel)

E-mail: toth.j.andras@caa.hu

Telefon: + 36 1 296 6533

Telefax: + 36 1 296 8808

AFTN: LHBPYEYX

SITA: BUDXTYF

András József Tóth(Technical Inspector)

E-mail: toth.j.andras@caa.hu

Telefon: + 36 1 296 6533

Telefax: + 36 1 296 8808AFTN: LHBPYEYXSITA: BUDXTYF

A European Air traffic Management Programme (EATMP) szerinti S módú SSR alkalmazásra vonatkozó további általános tájékoztatás az EUROCONTROL Web oldalán található:

More general information concerning SSR Mode S in the context of the European Air traffic Management Programme (EATMP) is available at the eurocontrol Web Site Address:

http://www.eurocontrol.int/mode_s/

http://www.eurocontrol.int/mode_s/